Budowa domu jest wieloetapowym procesem, który wymaga załatwienia wielu formalności. Przed rozpoczęciem budowy warto zaznajomić się z aktualnymi przepisami prawnymi oraz zgromadzić wszystkie potrzebne dokumenty. Wszelkie formalne niedociągnięcia i braki mogą skutkowały przesunięciem rozpoczęcia budowy, zatem warto fachowo przygotować się do całej inwestycji.
Pamiętaj! Jeżeli przystępujesz do budowy domu, stwórz najpierw szczegółowy kosztorys na kalkulatorze kosztów budowy domu.
Plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowySą to najistotniejsze dokumenty, które musimy sprawdzić przed rozpoczęciem budowy. Na wstępie sprawdźmy, jaki status ma nasza działka w planie zagospodarowania przestrzennego. Jeśli ma ona przeznaczenie budowlane wówczas procedura będzie dość prosta. Wystarczy wypełnić wniosek o wypis z planu zagospodarowania przestrzennego (zapłacimy 50-100zł).
Wniosek składamy w Wydziale Architektury miejscowego Urzędu Gminy. Wpis z planu zagospodarowania przestrzennego możemy otrzymać od ręki bądź w przeciągu kilku dni roboczych.
Jeśli nasza działka znajduje się na terenie, który nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, wówczas musimy zwrócić się o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu (wniosek składamy w Wydziale Architektury).
Pamiętajmy, że w tej sytuacji musimy już posiadać projekt nieruchomości. We wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy należy wyszczególnić:
Do wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy musimy też dołączyć: mapę sytuacyjno-wysokościową oraz wyrys i wypis z ewidencji gruntów. Brak powyższych dokumentów może uniemożliwić wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Warunki techniczne dostawy mediówOtrzymanie dokumentacji warunków technicznych dostawy mediów jest równoznaczne z pozwoleniem na przyłączenie prądu, wody, gazu oraz kanalizacji.
Wniosek o wydanie warunków dostawy mediów składamy w zakładzie energetycznym, wodno-kanalizacyjnym oraz gazowym. Dobrym pomysłem jest też zwrócenie się do zarządcy drogi z wnioskiem o wydanie oświadczenia o podłączeniu działki z drogą publiczną. Powyższe dokumenty powinny być wydane od ręki, a ich koszt nie powinien przekroczyć 150zł.
Projekt domuJest to kolejny dokument, który stanowi podstawę do wydania pozwolenia na budowę. Możemy wykupić gotowy projekt bądź zwrócić się do architekta o wykonanie projektu indywidualnego (z reguły jest to nieco droższe rozwiązanie).
Należy tu zwrócić uwagę na fakt, iż czas oczekiwania na akceptacje projektu indywidualnego jest nieco dłuższy niż czas potrzebny na akceptację projektu gotowego.
Podstawą każdego projektu domu musi być projekt architektoniczny, który zawiera:
Brak którejkolwiek z powyższej dokumentacji sprawia, iż projekt domu jest traktowany jako niekompletny.
Pozwolenie na budowęKompletny wniosek o wydanie pozwolenia na budowę składamy do Starostwa Powiatowego (Wydział Architektury). Dokumentacja powinna być wstępnie zweryfikowana w celu sprawdzenia czy wszystkie załączniki zostały dołączone. Pamiętajmy, iż Starostwo Powiatowe ma 65 dni na odpowiedź. Jeśli nasz wniosek nie spełnia wymagań bądź jest niekompletny, otrzymamy stosowną informację (wiąże się to z opóźnieniem wydania pozwolenia na budowę) i będziemy zmuszeni poprawić wniosek przed otrzymaniem pozwolenia.
Rozpoczęcie prac budowlanychUzyskanie pozwolenia na budowę nie jest równoznaczne z zakończeniem formalności dotyczących budowy. Warto zaznaczyć, iż pozwolenie na budowę uprawomocnia się w przeciągu 14 dni i jest ważne przez kolejne 3 lata (jeśli w tym czasie nie rozpoczniemy budowy, będziemy musieli składać ponowny wniosek o pozwolenie na budowę).
Pamiętajmy też, że musimy zgłosić rozpoczęcie prac budowlanych w Starostwie Powiatowym. Jest to nasz ustawowy obowiązek. Informację o rozpoczęciu robót budowlanych musimy zgłosić na 7 dni przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności budowlanych. Do informacji dołączamy ponadto: